۱۳۸۸/۰۱/۱۰

عید و اعتدال بهاری

نوروز باستانی را - با چند روز تأخیر- تبریک می‌گویم؛ سالی همراه با خوشی و خرّمی برای‌ همه آرزومندم. عید در اصفهان چیز دیگری است. سرسبزی و طراوت و به ویژه فضای سبز و پارک‌های فراوان با طراحی ویژه و بوی گل‌ و گیاهان، «کم بویی عید» را تا حدی جبران می‌کند.

اعتدال بهاری
مطلبی که قصد دارم بنویسم در مورد اعتدال بهاری و طول روز در نقاط مختلف دنیا در طول سال است. برای نمونه، آیا طول روز در اصفهان بیشتر است یا در تهران؟ روز در شمال کشور بلندتر است یا در جنوب؟ این را در درسی به نام «هوا و اقلیم شناسی» در دوره‌ی کارشناسی خواندم و چون از طرفی جالب است و از طرفی شاید خیلی‌ها ندانند اشاره‌ی کوتاهی به آن می‌کنم.

یک خط مستقیم فرضی را در نظر بگیرید که نقطه‌ی وسط قطب شمال را به نقطه‌ی وسط قطب جنوب وصل می‌کند. به این خط، محور زمین می‌گویند. هنگامی ‌که زمین به دور خورشید می‌گردد، محور زمین نسبت به خورشید تغییر می‌کند و یکنواخت نیست؛ به عبارت ساده‌تر کج می‌شود. اگر محور زمین نسبت به خورشید جلو بیاید، طبیعی است که نیمکره‌ی شمالی زمین روبروی خورشید قرار می‌گیرد و نور خورشید کمتر به نیمکره‌ی جنوبی می‌رسد. اما اگر برعکس، محور زمین نسبت به خورشید عقب برود، نیمکره‌ی جنوبی در مقابل خورشید قرار می‌گیرد. حالت اول را کرنش و حالت دوم را
واکرنش زمین نسبت به خورشید می‌گویند.


خوب؛ چه زمانی کرنش و چه زمانی واکرنش اتفاق می‌افتد؟
فصل‌های بهار و تابستان، حالت اول و فصل‌های پاییز و زمستان حالت دوم روی می‌دهد. یعنی در دو فصل اول سال، نیمکره‌ی شمالی روبروی خورشید است و در دو فصل دوم سال نیمکره‌ی جنوبی. به همین دلیل است که وقتی در نیمکره‌ی شمالی فصل تابستان است، نیمکره‌ی جنوبی زمستان را تجربه می‌کند. نکته‌ی دیگر این که زمستان در نیمکره‌ی جنوبی سردتر از نیمکره‌ی شمالی است و یخ‌ها و در نتیجه مساحت قطب جنوب بیشتر از قطب شمال است؛ علت آن در یک چیز است: بیضی بودن مدار گردش زمین به دور خورشید و اینکه وقتی نوبت به نیمکره‌ی جنوبی برای زمستان می‌رسد، در قطر بیشتر بیضی قرار می‌گیرد و از خورشید دورتر می‌شود.

اعتدال بهاری (روز اول فروردین) مانند اعتدال پاییزی (روز اول مهر) محور زمین با مدار زمین عمود بر هم می‌شوند. یعنی همان خط فرضی زمین نسبت به خورشید زاویه 90 درجه می‌سازد. بنابراین، در این دو روز، تمامی نقاط زمین، 12 ساعت روز و 12 ساعت شب دارند.

به طول روز برگردیم. از خط استوا تا مدار 5/23 درجه، در طول سال 12 ساعت روز و 12 ساعت شب است. در قطب شمال 6 ماه اول سال (بهار و تابستان) به طور کامل روز است و 6 ماه دیگر شب و در قطب جنوب برعکس این قضیه.

پس در دو فصل اول سال، هرچه از خط استوا به سمت قطب شمال برویم، طول روز بیشتر می شود. برعکس، در دو فصل آخر سال، هرچه از خط استوا به سمت قطب شمال حرکت کنیم، طول روز کمتر می‌شود. به بیان ساده‌تر، از اول فروردین تا آخر شهریور طول روز در تهران بیشتر از اصفهان است و از اول مهر تا آخر اسفند، طول روز در اصفهان بیشتر از تهران است.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
عجب که رنگ گلی ماند...
از این سَموم که بر طَرف بوستان بگذشت
عجب که رنگ گلی ماند و بوی یاسمنی
به صبر کوش تو ای دل که حق رها نکند
چنین عزیز نگینی به دست اهرمنی
حافظ

عید در اصفهان
امسال زاینده رود تقریباً خشک بود. نسبت به سال‌های پیشین هم مسافران کمتری به اصفهان آمده بودند و شهر در مجموع خلوت‌تر بود. به هر حال عید در اصفهان چیز دیگری است. سرسبزی و طراوت و به ویژه فضای سبز و پارک‌های فراوان با طراحی ویژه و بوی گل‌ و گیاهان، «کم بویی عید» را تا حدی جبران می‌کند. آن هم برای من که شیفته‌ی پیاده‌روی هستم. بیشتر اوقات در حین راه رفتن، مسافران آدرس جاهای دیدنی را می‌پرسند:
- «آقا؛ میدان امام از کدوم طرفه؟».
- «میدان امام؟!... آهان؛ منظورتون میدان نقش جهانه؟»
و آدرس را می‌گویم. در کرج، وقتی کسی آدرسی از من می‌پرسید، بعد کلی درباره‌ی لهجه‌ی اصفهانی‌ام خوش و بش می‌کرد. یک بار کسی پرسید میدان هفت تیر از کدام طرفه؟ من فقط گفتم "از اون طرف" و با دست نشانش دادم. همین دو کلمه را که گفتم فهمید که اصفهانی‌ام و ...

درویش را نباشد برگ سرای سلطان!
روز اول عید را تنها و گذری به «تخت فولاد» رفتم. از غروب گذشته بود. به قبر پدربزرگ پدرم رسیدم. چسبیده بود به دیوار خانقاه درویش‌های اصفهان. دیواری که دیگر وجود ندارد! پیشتر وقتی می‌خواستیم روی قبرش آب بریزیم به داخل خانقاه و صحن آن (که دیگر وجود ندارد) می‌رفتیم و از حوض بزرگ آنجا (که آن هم دیگر وجود ندارد) آب می‌آوردیم. از همه‌ی صحن و بارگاه آنجا فقط یک قبر و بقعه با در و شیشه‌ی شکسته باقی‌مانده و به جای حوض بزرگ و صحن و ... هم چمن روییده است. خوب؛ لابد این تخریب‌ها در پی «براندازی سبز» درویش‌ها انجام شده است!



  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

4 نظر:

ناشناس گفت...

سلام
بله اصفهان واقعا شهر زيبايي ست اما حيف.....
اطلاعات مفيدي بود. متشكرم

ناشناس گفت...

ممنونم از اطلاعاتتون واقعا نمي دونستم اعتدال بهاري يعني چي به اين شكلي كه شما فرموديد.

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز وقتی که توی نیم کره ی شمالی بهار توی نیم کره جنوبی پاییزه خوب ما که یک زمین بیشتر نداریم اون هم که توی یک مدار بیضی میچرخه.پس توی یک زمان مشخص کل کره از خورشید دور میشه .خوب این که شما و سایت های دیگه کفتید .یعنی گج بودن محور خود کره ی زمین درست .پس این فقط برای قطب های شمال وجنوب اتفاق میوفته منظورم تغییر فصله یعنی مثلا توی قطب شمال تابستان باشه توی قطب جنوب زمستون .این امکان داره. چون دوتا قطب با لا وپایین زمین قرار دارند.خوب بیقیه ی زمین که باید یکسان باشه .مگه زمین هر روز دور خودش نمی چرخه .پس افتاب به بقیش باید یکسان بتابه.دیگه باید کل کره زمین به جز قطب ها فصل ها شون هما هنگ باشه.اگه جوابم رو بدی ممنونت میشم تا حالا که کسی نداده.
aidin.1363@yahoo.com
یه طوری با خبرم کن...

سعید گفت...

سلام
ممنون. در متن و با تصویر، توضیح داده شده در این مورد. اما فکر کنم یا شما خوب نخوندید یا من خوب ننوشتم! خوب یک تکمله ای عرض می‌کنم.
نه. دور شدن یا نشدن زمین از خورشید ارتباطی به تغییر فصل در دو نیمکره نداره. من هم نوشتم زمستان‌های نیمکره‌ی جنوبی سردتر از نیمکره‌ی شمالی است و این به بیضی بودن مدار گردش زمین به دور خورشید بر می‌گرده.

کج بودن محور زمین با عث می‌شود که کرنش (نیمکره‌ی شمالی به سمت خورشید قرار می‌گیرد) و واکرنش (نیمکره‌ی جنوبی به سمت خورشید قرار می‌گیرد) که فصل‌های بهار و تابستان در این حالت‌ها به ترتیب برای نیمکر‌ه‌ی شمالی و جنوبی رقم می‌خورند. یعنی به فرض در تمام فصل تابستان، چون زمین کج شده (کُرنش) کل نیمکره‌ی شمالی از استوا تا قطب شمال به سمت خورشید است بنابراین روزها طولانی می شوند و هرچه از استوا به سمت قطب شمال حرکت کنیم، طول روز بیشتر می‌شود چون نسبت به خورشید ثابت است. برعکسش در نیمکره ی جنوبی این موقع زمستان است و طول روزها کوتاه. هرچقدر از استوا به طرف قطب جنوب حرکت کنیم، طول روز کوتاه و کوتاه تر می‌شود تا در مرکز قطب جنوب 6 ماه شب می شود. چون قطب جنوب اصلاً خورشید را نمی‌بیند. این حالت در زمستان بر عکس می شود.

در اعتدال بهاری و اعتدال پاییزی، محور زمین که کج بود، عمود می شود و اینجاست که طول روز و شب در تمام زمین 12 ساعت می‌شود و بعد از آن دوباره بسته به فصل، به حالت مخالف کج می شود تا کرنش یا واکرنش روی بدهد.
اگر باز هم مشکل داشتید این تصاویر ویدئویی را ببینید:
http://www.youtube.com/watch?v=DuiQvPLWziQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=lkWyM-M8o0c&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=fDpVCsMkrQ0

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 نمای نزدیک.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده