۱۳۸۸/۰۱/۱۷

«یک ساعت در سال برای زمین!؟»

انسان با یدک کشیدن عنوان «اشرف مخلوقات» پس از پیشرفت‌های فنی و تکنولوژیکی، سلطه‌ی خود بر طبیعت را تثبیت نمود و دانسته یا نادانسته به نابودی محیط اهتمام ورزید و بیشترین اخلال را در اکوسیستمی به بزرگی زمین وارد کرد. با این اوصاف، آیا اختصاص دادن یک ساعت در طول سال برای زمین -حتا به عنوان اقدامی نمادین- کافی است؟

سیستم را یک «کل» شامل «اجزای به هم پیوسته» با اثر متقابل بر یکدیگر تعریف کرده‌اند و اکوسیستم، سیستمی است که با طبیعت و موجودات آن سر و کار دارد. بدیهی است که عوامل اکوسیستم برای ادامه‌ی بقا، به سازگاری با یکدیگر نیازمند هستند و هرگونه اختلال از جانب هر یک از عوامل، می‌تواند بقای کل سیستم را به مخاطره اندازد.

فرسایش خاک، تخریب جنگل‌ها، بیابان زایی، آلودگی هوا و آب، مصرف بی‌رویه‌ی انرژی و منابع طبیعی و مواردی از این دست از عمده چالش‌های محیط زیست و زمین به حساب می‌آیند و متأسفانه ایران در بیشتر این موارد در شمار چند کشور نخست دنیا قرار دارد. گویی توسعه پایدار نیز، تنها یک شعار جذاب و دهان پر کن است.

از این موارد کلی به موردی جزیی‌تر در رابطه با سیستم و اکوسیستم گذر می‌کنیم. اینکه چگونه هرکدام از ما به طور جداگانه می‌توانیم با تغییر در تغذیه ی خود، در زمینه‌ی بهبود محیط زیست نقش داشته باشیم؟ آیا تغذیه‌ی انسان در پایداری اکوسیستم و حفاظت از زمین می‌تواند تأثیر داشته باشد یا خیر؟

پاسخ مثبت است. در واقع انسان با جای دادن گوشت در رژیم غذایی خود و مصرف بیش از اندازه‌ی آن، با پرورش حیوانات تنها و تنها به هدف سلاخی، اکوسیستم خشکی و دریا را بر هم زده است. در این زمینه به دو مورد اشاره می‌کنم:

1. گرمای زمین (که امروزه یک بحران جدی در مورد زمین به شمار می‌رود)؛ گازهای متان، آمونیاک و دی اکسید کربن از جمله مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای و گرم کننده‌ی کره‌ی زمین هستند. تولید و پرورش حیوانات و به ویژه نشخوارکنندگان در دامپروری‌های صنعتی، در حدود 65 درصد گازاکسید نیتروژن، 37 درصد گاز متان در اتمسفر و 64 درصد گاز آمونیاک موجود در باران‌های اسیدی را به وجود می‌آورد. این گازها بیش از ده‌ها تا صدها برابر گاز دی اکسید کربن در گرم شدن کره‌ی زمین مؤثر هستند (1).

2. مقدار زمین زیر کشت؛ سر جان راسل در پژوهش خود، مقدار زمین مورد نیاز برای تأمین خوراک یک انسان همه چیزخوار و یک انسان گیاهخوار را مورد مقایسه قرار داد. وی به این نتیجه رسید که به طور معمول، در مورد اول 1/63 ایکر زمین در سال و در مورد دوم 0/75 ایکر زمین در سال برای تأمین خوراک افراد به زیر کشت می‌رود. به بیان ساده‌تر، برای یک همه چیزخوار (مصرف کننده‌ی گوشت) بیش از دو برابر یک فرد گیاهخوار زمین استفاده می‌شود تا
خوراک وی تأمین گردد (2). (ایکر= حدود 4 جریب و 10 جریب= 1 هکتار)

در این زمینه مصرف آب هم قابل محاسبه است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برای تولید مثلاً یک کیلوگرم گوشت، در حدود 10 برابر یک کیلوگرم گیاه، آب مصرف می‌شود. این دو مورد (مقایسه‌ی زمین و آب به کار رفته) یک هشدار جدی در خصوص نوع تغذیه و مصرف گوشت به ما می‌دهند: اگر جان حیوانات برای‌تان بی‌اهمیت است و حاضر نیستید گیاهخوار شوید، دست کم مصرف گوشت را به حداقل برسانید (3).

پی‌نوشت‌:
1. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه ترجمه‌ی مقاله‌ای از "نوآم مهر" را از اینجا بخوانید.
2. Memorandum To FAO, 17th World Vegetarian Congress, 1963, Barcelona, Spain.
3. سازمان ملل در این زمینه اعلام کرده است که «اگر مردم جهان خواهان كمك به مبارزه با گرمايش زمين هستند بايد دست‌كم يك روز در هفته گوشت نخورند».
ادامه مطلب

۱۳۸۸/۰۱/۱۲

«خاتمی بار دیگر به طور رسمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد!»

13 فروردین 1388؛ اول آوریل 2009: موج چهارم (پویش جدید دعوت از خاتمی) دقایقی پیش اعلام کرد محمد خاتمی به احترام مردم و اصرار هواداران، امروز بار دیگر خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده است. بنابر گزارش موجود بر تارنمای خبری موج چهارم، خاتمی با قاطعیت همیشگی گفت «از ابتدا هم برای شرکت در انتخابات هیچ تردیدی نداشته، بلکه تدبیر دیگری داشته‌ام» و با تدبیری مبتنی بر تغییر درشعارهای اساسی خود پا به عرصه‌ی انتخابات گذاشته است.

محمد خاتمی، در سال 1376 با شعار توسعه سیاسی کاندیدای ریاست جمهوری شد. وی در سال 1380 با شعار عملی کردن شعار سال 1376 برای دومین بار کاندیدای پست ریاست جمهوری گردید. خاتمی در بهمن سال 1387 با شعار توسعه اقتصادی برای بار سوم کاندیدای ریاست جمهوری شد و اینک برای بار چهارم با شعار توسعه فرهنگی، خود را نامزد رقابت‌های انتخابی ریاست جمهوری کرده است. کارشناسان توسعه پیش‌بینی می‌کنند خاتمی در دوره‌‌ی بعدی کاندیداتوری خود، از شعار توسعه‌ زیست محیطی استفاده خواهد کرد. این کارشناسان عقیده دارند که اگرچه هیچ یک از شعارهای خاتمی «در عمل» اجرا نشده و نخواهند شد، اما «در نظر» موجب رونق و پیشرفت مباحث توسعه خواهند گردید.

همچنین، خاتمی شعار بین‌المللی «گفتگوی تمدن‌ها» را به شعار ملی «گفتگوی تحجرها» تغییر داده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که ریاست دفتر گفتگوی تحجرها به فاطمه رجبی واگذار خواهد شد. همچنین علم‌الهدا (امام جمعه مشهد)، حسنی (امام جمعه ارومیه)، حسین شریعتمداری و بسیاری از آیات عظام قم، رجبی را در این کار یاری خواهند داد. تحلیل‌گران سیاسی جبهه‌ی مقاربت معتقدند که این اقدام خاتمی، زمینه‌ی نزدیکی نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب را فراهم خواهد کرد!

خاتمی شعار «زنده باد مخالف من» را نیز به شعار «مرگ بر موافق من» تغییر داد تا چاشنی عدم خشونت آن بیشتر شود. در همین زمینه، نتیجه‌ی مهاتما گاندی، خاتمی را برتر و تأثیرگذارتر از گاندی عنوان کرد. وی در بیانیه‌ای که در روزنامه‌ی ایندیپندنت (نسخه‌ی هند) منتشر شد تأکید کرد که گاندی هرگز به این اندازه از عدم خشونت نرسیده بود و هیچگاه در مقابل استبداد کوتاه نمی‌آمد در حالی که خاتمی با کوتاه آمدن در مقابل زور و فشار، تز عدم خشونت توأم با مبارزه گاندی را به چالش کشید و آنتی تز عدم خشونت توأم با وادادگی خاتمی را جایگزین آن نمود.

بلافاصله پس از اعلام رسمی کاندیداتوری خاتمی برای بار چهارم، محسن آرمین (عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی) و کریم ارغنده‌پور (عضو جبهه‌ی مشارکت) در بیانیه‌ی مشترکی اعلام کردند که یا با ما یا با اوباما! ... ببخشید یا با «بنیادگرایان». در این بیانیه‌ی مشترک آمده است که هرگونه نقد به خاتمی در درجه‌ی اول پیشاپیش مردود است و در درجه‌ی دوم چون به کام «بنیادگرایان» خواهد بود پساپیش هم محکوم می باشد.

همچنین محمد علی ابطحی (طنزپرداز اصلاحات) و ابراهیم نبوی (طنزنویس اصلاحات) نیز پس از نامزدی خاتمی نوشته های خود را از سر گرفتند. ابطحی در نوشته‌‌ای با عنوان «معجزه‌ی ده هزاره‌ی اول» تصمیم خاتمی برای شرکت در انتخابات را از تصمیم‌هایی دانست که تاریخ را تغییر می‌دهد و پیروزی خاتمی را نیز قطعی عنوان نمود. نبوی نیز که پس از انصراف خاتمی از کاندیداتوری طنزنویسی خود را از سر گرفته و نگارش 100 نامه‌ی سرگشاده‌ی خود به احمدی‌نژاد را متوقف کرده بود، بار دیگر نوشتن این نامه‌ها را از سر گرفت. نبوی در نوشته‌ای طنز و با لبخندی روی لب، بار دیگر بر بی‌شمار بودن خود تأکید کرد و در نوشته‌ای جدی و با گره‌ای بر پیشانی، تحریم کنندگان بی‌شمار انتخابات را مزدور بنیادگرایان و طرفداران دیکتاتوری احمدی‌نژاد ذکر کرد.

اما مهم‌ترین تغییر خاتمی، تغییر در عبارت «یا من یا میرحسین بود» که خاتمی پس از مشاهده‌ی عدم استقبال اصلاح طلبان از میرحسین، با تدبیر خود و بدون هرگونه تردیدی آن را به شعار «یا من یا کروبی» تغییر داد. از سوی دیگر با توجه به اینکه کروبی اعلام کرده است تا دقیقه‌ی 90 از انتخابات کنار نخواهد رفت مگر به اذن مقام معظم رهبری، خاتمی برای منصرف کردن کروبی، دست به دامان مقام معظم رهبری شد.

به گزارش موج چهارم، به علت ثمربخش نبودن این مذاکرات، خاتمی مجبور شد در پایان همین روز (13/1/1388) انصراف خود را به نفع شیخ مهدی کروبی مشهور به «شلمان اصلاحات» اعلام کند.

پی نوشت:
امیدوارم به روز اعلامی دقت کرده و جدی نگرفته باشید.
ادامه مطلب
 
ساخت سال 1388 نمای نزدیک.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده